Suntem români, suntem fraieri

Titlul e un citat din Daniel Niculae, cred, în vremea în care juca la Rapid după acel meci halucinant în care au avut 2-0 la pauză la Bruxelles iar Anderlecht a câştigat cu 3-2. Mai ţineţi minte?
Dacă nu, nu contează, pentru că mereu e la fel. Şi în meciul ăsta a fost la fel, cu Bulgaria în acelaşi loc a fost la fel acum doi ani şi ne vedem în 2011 la Constanţa, la următorul 2-2. Ce-i drept, nu e un scor rău pentru un meci cu Franţa, mai ales că în comentariile de după meci ni se tot amintea tehnicitatea superioară a adversarului. Corect, dar francezii nu par a avea mare lucru în afară de tehnica individuală, coeziunea echipei nu e taman fantastică, iar pe deasupra nici latura psihologică nu arată grozav (gândiţi-vă că în tot acest timp ei au avut tot atâtea puncte cât România, căreia i se cânta prohodul din primul meci).
Da, scorul nu e rău. Dar eu o să-mi permit să cârcotesc. N-am făcut-o după acel 0-0 din Olanda când n-am ieşit din careul nostru şi toată lumea era încântată de asta, n-am făcut-o după acel 1-0 de la Constanţa când i-am bătut pe olandezi stil Mircea cel Bătrân (şi din ofsaid pe deasupra), deci s-a adunat multă frustrare şi trebuie descărcată cumva.
Când eram noi mici, prin a şaptea sau a opta, îmi plăcea cum joacă România. Nu ne calificam nicăieri, eram mult mai departe de asta ca azi, dar mă simţeam oarecum mândru de naţională. Pentru că jucam fotbal. Pentru că pasam mult şi acele pase erau şi precise, construiam, aveam tehnică şi o mai şi băgam în aţe. Pentru că propuneam un joc relativ generos şi plăcut ochiului. Nu ştiu, poate nea Puiu avea o tactică mai orientată pe creaţie, poate doar mi se părea, dar aş fi destul de sigur că acel 5-1 cu Germania (în stilul obişnuit, cel mai bun meci a fost un amical) n-a fost câştigat stând la cutie şi marcând de cinci ori la singurele cinci ieşiri din apărare.
Fast forward. Constanţa, 2008. Am avut 2-0 cu Franţa. Cum am făcut asta? Am dat două goluri din trei faze de atac, deşi ce-a fost la primul n-aş numi nici atac. Un gol de pomanagiu şi unul din fază fixă, în 20 de minute în care obiectivul a fost mai curând să menţinem mingea departe de poarta noastră decât să atacăm. Totuşi, acele 20 de minute au fost un număr de samba pe lângă apărarea pe 25 de linii la care am recurs mai apoi. Cu bulgarii am avut 2-0, ne-am băgat în poartă ca tolomacii şi ne-au dat două. Chiar ne aşteptam ca francezii să ne dea mai puţine?
Veţi spune că n-avem cu cine. Că avem un lot neexperimentat sau obosit sau something something. Oameni cât de cât experimentaţi din echipa noastră: Mutu, Chivu, Lobonţ, Raţ, Tamaş, Goian, Marica. Pretty much. Cel puţin destul cât să dea echipei puţină siguranţă pentru a construi. Dar ea a fost interesată doar de distrugere. Ai o minge? Bubui-o în faţă, că oricum nu-i nimeni acolo. În plus, austriecii au putut. Că doar nu s-au apărat trei sferturi de meci ca să bată Franţa cu 3-1. Sigur, nici un meci nu seamănă cu altul, dar credeam că ne considerăm peste Austria, atât individual, dar şi ca echipă. Altfel, n-are rost să încercăm să ne calificăm.
Veţi spune că vreau cam mult, să jucăm ofensiv cu vicecampioana mondială. Nu am nici măcar pretenţia asta. Sunt conştient că materialul e subţire, dar hei, pe-ăştia îi avem, cu ei defilăm. Cine a văzut CFR-Chelsea ştie că, din când în când, nu prea des, dar mulţumitor având în vedere opoziţia, CFR-ul ieşea din apărare, cu mult calm, în pase, eventual din un-doiuri. Mă gândeam că dacă pot Culio şi Mureşan, or putea şi Cociş şi … Mureşan (care, într-adevăr, a făcut un meci foarte bun, dar nu ştiu dacă sunt de acord cu mingile bubuite de el până la bulgari). Dar poate că lipsa românilor e secretul succesului CFR-ului…
Poate e ceva mai larg de o tactică într-un meci, din moment ce de câte ori adversarul este unul capabil de a da cu piciorul în minge echipele româneşti adoptă tactici mirceabătrâneşti. Şi de obicei se lasă cu multe regrete. Suntem români, suntem fraieri.
Hai România!

Lasă un răspuns

