Hai, mai lăsaţi-mă cu parcările voastre

Şi deodată am văzut un Cielo fugărit de un bou. Logic, mi-am spus. Unde este un Cielo trebuie să fie şi un bou.

(Divertis, cică)

Din când în când, ni se reaminteşte la ştiri că la Bucureşti sunt şapte maşini pentru fiecare loc de parcare. Şi din când în când mi se mai plânge cineva că s-a învârtit zeci de minute până să găsească un asemenea loc. N-o să neg că problema există, dar ceea ce vreau este să te mai gândeşti o dată dacă tu eşti cu adevărat o victimă a aglomeraţiei din trafic sau doar o parte a problemei. Nu cumva dintre acele şapte maşini pe loc de parcare, măcar trei sunt ale unora care nici n-au mare nevoie de ele?

Şi acum, să ne întrebăm împreună, dar mai ales tu: când e ultima oară când ai mers undeva şi pur şi simplu aveai nevoie de maşină? Adică transportul în comun să nu funcţioneze sau să fie extrem de neconvenabil în comparaţie cu maşina şi să fii suficient de departe de destinaţie încât mersul pe jos să nu fie o variantă nici în cele mai fanteziste vise. Adăugăm şi varianta să nu fi consumat ceva prea alcoolic şi ne apropiem cu mare viteză către cifra fatidică de zero astfel de situaţii (sau foarte aproape).

De obicei, metroul, RATB-ul sau o combinaţie te vor duce acolo ceva mai repede, sau într-un timp comparabil. O să strâmbi din nas vizavi de orele de vârf, dar atunci autobuzul de lângă tine se târâie exact la fel de greu ca tine. Tramvaiul are o viaţă ceva mai uşoară, iar metroul una mult mai uşoară. Unul dintre principalele motive pentru care autobuzul ăla se târâie este faptul că eşti tu lângă el, alături de încă o mie de umflaţi, blocând şoseaua în mod arhiultrasuperduperexcesiv, în loc să fii în dânsul. How do you live with yourself?

Şi o să te iei de aglomeraţie. Varianta 1: suport-o, sunt doar 20-30 minute în majoritatea cazurilor. Varianta 2: oricum, mai mulţi oameni în transportul public, mai multe şanse ca cineva să facă ceva cu aglomeraţia asta. Dar sunt mult prea mulţi indivizi dispuşi să stea nşpe mii de ani în trafic în maşină, doar de dragul de a avea încă trei metri liberi de jur împrejur şi dreptul de a înjura singuri în loc să înjure împreună cu restul autobuzului. Guess what? Sunt tot nşpe mii de ani. La asta se adaugă faptul că de câte ori dă o ploicică, toată lumea se suie în maşină, autobuz sau metrou, cu efecte secundare interesante, gen Mihai Bravu blocat de la Baba Novac la Iancului. Nu înţeleg de unde apar toţi oamenii ăia, deduc că unii dintre ei mai foloseau şi autopiciorul. Oameni buni, s-a inventat umbrela!

Şi o să spuneţi că şi afară lumea foloseşte mult maşina. Afară oamenii au oraşe mari, iar din când în când mai şi ies din ele. Mai e şi cazul tipic cu familia care locuieşte undeva într-o suburbie şi foloseşte maşina ca să se deplaseze „downtown”. La tine nu e cazul. În cazul cel mai rău, eşti într-un cartier  mărginaş, la cel mult 30-45 de minute de centru. Eşti aproape, orice ai zice. Mă rog, mai puţin dacă stai în Drumul Taberei, caz în care probabil îţi plăteşti păcatele dintr-o viaţă anterioară.

Şi o să spuneţi că măcar afară lumea foloseşte maşina pentru vizitele periodice la mall-uri şi alte cele. Trecând peste cât mă seacă toată nevoia indivizilor de a-şi cumpăra creierii, trebuie spus că acolo mall-urile chiar sunt în afara oraşului, la nişte kilometri distanţă de casa ta. Aici sunt la trei staţii de tramvai, madăfacăre.

Maşina nu e o necesitate şi nu e văzută ca o necesitate. E o fiţă. E trendy ca, în secunda în care ai împlinit 18 ani, să-ţi iei permisul. Nu că ai avea mare nevoie, dar apoi poţi să stai să te uiţi la el: e aşa, roz şi drăguţ şi are poza ta pe el şi poţi să scoţi ochii la ăia care încă n-au 18 ani sau care n-au vrut că tu ai şi ei nu. Sau poţi să te lauzi cum ai făcut 45 de minute de la tine la Universitate, inclusiv puţin mers pe contrasens cu 90 la oră pe la Tineretului. După care ai stat un sfert de oră să cauţi unde să parchezi. Vai, dragă, ce macho eşti. Cu metroul drumul îţi lua tot atât şi nu mai pierdeai timpul cu parcarea.

După care dai vina pe primărie. Primăria te poate ajuta cu nişte chestii, dar n-are cum să dărâme blocurile de pe Baba Novac ca să-ţi facă ţie mai multe benzi. Iar în autostrăzi suprasupraetajate n-am încredere. Chiar dacă e să facă tot ce promit, nu cred că s-ar ajunge la un trafic aerisit, ci doar la unul puţin mai suportabil. N-ar fi mai simplu, mai practic şi mai prietenos cu copacii să facă bicicletele foarte uşor de închiriat, ca-n Amsterdam? Sau mai multe autobuze, sau mai multe metrouri. Pentru că primăria nu poate şi nu cred că ar trebui să aibă grijă de fiecare bou care atunci când vede bulevardul aglomerat se duce şi se urcă în maşină ca să-l facă mai aglomerat şi care şi-a luat maşină doar ca s-o ţină în faţa blocului şi să se uite la ea pe geam.

Am fost dur. Există şansa (ce-i drept, mică) ca tu chiar să ai nevoie de maşină, de exemplu să ai des drum prin afara oraşului, sau să stai într-o zonă extrem de mărginaşă. Ştii că nu mă refeream la tine. De asemeni, poate stai în Drumul Taberei. Condoleanţe. Şi ar cam trebui să recunosc că îi înţeleg pe cei care salivează după un Smart, pentru că e singura chestie demnă de numele „maşină de oraş” din istorie. Adică ce mai, şi eu salivez după un Smart, dar mă potoleşte repede portofelul. Poate pentru că n-am portofel.

În condiţiile astea, întreabă-te: tu chiar ai nevoie de maşină, sau o ai doar ca să te smiorcăi că nu-ţi fac ăia parcări? Voie bună!

10 răspunsuri la „Hai, mai lăsaţi-mă cu parcările voastre

  1. Hai să recunoaştem totuşi: transportul în comun este absolut odios. Stau în staţie de mă ia bâţul, mă înghionteşte, calcă şi înjură tot poporul, babele se uită urât la mine, libidinoşii mă pipăie, aurolacii împuţiţi îmi mută nasul. Cu puţin noroc mă mai şi buzunăreşte cineva. Şi dacă plec de acasă bine dispusă ca o floricică, tot îmi vine să împuşc pe cineva până la sfârşitul călătoriei. Nu că aş lua apărarea ţăranilor cu maşini, mai ales că eu nu voi învăţa în veci să conduc. Şi cei mai mulţi dintre respectivii ţărani n-au învăţat nici ei, doar au dat şpagă. Deci o soluţie minunată pentru traficul de rahat ar fi să nu mai ia orice prost carnet de conducere.
    Şi ce nu înţeleg e de ce nu vrea nimeni să meargă pe jos în frumosul nostru oraş. În curând nici n-o să mai avem pe unde să mergem pe jos, dacă or să tot taie din trotuare, iar ce rămâne din ele să ocupe cu maşini parcate.

  2. Nadia, sunt curios, în ce oraş te-ai născut? Dacă transportul în comun din Bucureşti e odios, ai trecut vreodată prin Gara de Nord?

    Am văzut azi o tipă cu un tricou de-ăla, pe care scria „Fii diferit, fii nefumător!” Dacă te uiţi în jur o să vezi că lumea devine tot mai bio, eco, verde, şi alte asemenea culori, puştii cool de o vârstă se laudă că nu fumează, în curând mişcarea va ajunge la copiii de liceu cu viteza obişnuită, şi se vor lăsa şi ei, şi atunci tu ce faci, fată, îţi schimbi tricoul? Fii diferit, fii fumător?

    Gata cu argumentele astea gen ieşi din turmă, gen toţi sunteţi nişte ţărani de bucureşti. Nu ţin, sunt contingente, suferă de exact aceleaşi probleme pe care le acuzaţi.

    Copile, când o să te doară şi pe tine mâna de la cărat scule prin oraş cu metroul, poate o să îţi convină să ai maşină (cazul meu, de câteva ori). Dacă te duci să depui 2000 ron la bancă, poate nu-ţi arde, totuşi, să îi ţii în buzunar în ITB (nu e cazul meu). Poate vrei să te întorci de la TRABAJO şi nu de la crâşmă, pe la 1-2 noaptea. La ora aia străzile sunt libere, mon ami, dar parcările, pas! Apropo de tineretului, la 2 noaptea pe acel bulevard sunt minim 2 rânduri de maşini pe fiecare parte, ziua nu e nimic.

    Şi lăsând SFul, ceva mai de la suflet la suflet, dacă te oferi să conduci o domnişoară acasă… cu tramvaiul, roagă-te să fie o „green girl” de-a ta, de bucureşti, si nu vreuna din fetele pe care le-am cunoscut eu.

  3. Da, nene, din Bucureşti îs…şi nu, doar dând un exemplu de lucru şi mai odios nu faci RATB-ul mai puţin odios. 😀 Deşi presupun că de tine se freacă mai puţini labagii în autobuz.
    Trebuie totuşi să menţionez că eu prefer să mă conducă cineva acasă cu tramvaiul sau cu telepiciorul decât cu maşina, dacă atunci când conduce maşina trebuie să-i strig eu că tocmai a tăiat intersecţia pe roşu sau că a strivit 2 pisici şi o babă.

  4. Cum poţi fi din Bucureşti şi să nu iubeşti Bucureştiul şi tot ce înseamnă el?
    Vă iubesc, labagiilor din tramvai care se freacă de mine! Muah!

    Mah. Se circulă foarte bine în bucureşti. Azi a dat ploaia aia de care vă speriaţi voi, şi traficul a fost liber. Bine, poate oamenii erau toţi la braşov la zăpadă. Whatever. N-am chef, închei animaliceşte: nu mai generalizaţi! Aşa cum există handicapaţi care ar merita împuşcaţi înainte să izbească lateral maşini pline de cetăţeni nevinovaţi, la fel există şi agitaţi inutili care fac umbră pământului degeaba aruncând cu cerneala pe hainele de blană ale madonnei, făcând-o să cumpere 2-3 noi în loc. Lăsaţi morile astea de vânt şi luptaţi-vă cu nişte probleme reale, folosiţi-va şi voi energia asta toată în scopuri mai creative.

  5. @vene: OK, sigur că se găsesc exemple valide de folosire a autovehiculelor în minunata noastră lume şi fantascticul nostru oraş. Nu băteam spre muzicanţi, baştani şi cei care lucrează la ore exotice pe cât băteam spre oamenii care au un plicticos ciclu serviciu-casă-serviciu-casă, care aglomerează bulevardele la ore fixe zilnic şi nu au ca bagaj decât pe sine şi, poate, pe alocuri, un laptop. E un stereotip, dar e un stereotip tocmai pentru că grosul oamenilor aşa sunt şi asta fac zi de zi de zi…
    Şi mai băteam şi spre categoria am făcut ieri 18 ani, repede, repede, vreau carnet, vreau masina, vreau sa fiu trendy, vreautermopane.ro, vreau sa fiu cel mai fitzos, vreau sa dau mereu la puştoaice de liceu prăjitura cu jeleu…care mi se pare excepţional de bine încadrată de ultimul tău exemplu. Şi nu, nu simt că am fost exclus de societate şi că nu se mai uită nimeni la mine pentru că nu posed carnet.
    Mă rog, putem să ne certăm până poimarţi aici, fiecare tabără se chinuie să-i arate celeilalte că se poate şi altfel, dar n-are nici o şansă. Nimic nou.

    @Nadia: Nu, nu înţeleg de ce nu merge nimeni pe jos, iar transportul în comun nu mi se părea horror…că na, în mod natural pe mine nu m-a pipăit nimeni în autobuz, de aurolaci n-am prea avut parte, nimeni n-a atentat vreodată la buzunarul meu sau la conţinutul ghiozdanului sau la whatever(oricum n-am eu faţă de om care să aibă ceva de preţ la el), iar de îmbulzeală insuportabilă parcă n-am avut parte aşa des. Na, fiecare are experienţa lui, după care rămâne cu impresia că aşa trebuie să fie şi pentru restul universului şi se apucă să le dea în cap pe bloguri celor care cred altfel…şi aşa am ajuns aici.

    Ca o încheiere, nu cred că dacă spun că cei care înjură cu mare vervă traficul prost, deşi contribuie din plin la el…contribuie din plin la traficul prost, deşi îl înjură cu vervă, intră la generalizări. Acu, poate sunt eu varză şi le văd prost, dar de-ăla cu „Put your hands up to save the planet” nu-s. Over and out.

Lasă un răspuns

