Moartea poeziei? Noaptea poeziei!

Poezia nu e moartă, tovarăși, dar poate că nu se simte așa fresh cum era într-o vreme. Totuși, face ce știe, orbecăie mai departe, beată, moartă, profundă, entuziastă, eclectică, adormită.

E vorba de un alt eveniment drăguț la care am fost martor acum câteva zile: maratonul de poezie și jazz de la Operetă. Intrarea liberă și cu toate astea avea dreptate nenea care s-a așezat cu tovarășul lui pe scări în față la început și a zis: „Hei, ia uite, iar au venit poeții să-și recite unul altuia!” Probabil că nenea era poet, ca și tovarășul și ceilalți șase inși din jurul scărilor. Și ca și nenea beat mangă care încerca să intre.

Mai departe, înlăuntru. Niște optzecism, niște ceva-mai-recentism și vreo două persoane mai de vârsta noastră privite cu atenție părintească („Andra, nu le mai expedia așa repede!”). Dintre care una m-a enervat cumplit. Dar mă rog. L-am reținut pe Ioan Es. Pop, pentru că-l mai văzusem.

Așa, ca idee de ansamblu, cam sub așteptări. Am stat pentru o bună parte într-o poziție mai grea ca sonor, deci poate nu trebuie să mă arunc. Atmosfera de ansamblu de ansamblu mi-a plăcut. Atmosfera de ansamblu creată de fiecare poet … care atmosferă? Nu știu, într-un fel e cam multă monotonie în glas și, dacă mi se permite critica, niște redundanță în versuri. Să nu fim prea nedrepți, veneau relativ des versuri simțite, trăite, gândite și muncite, dar cam fără acea strălucire. Iar ocazionalul poem fluviu, care …. deci, frate, nu merge. „Să arunc cu multe imagini și metafore în ei și să repet din când în când câte un nume, poate asta o să-i deruteze. A, și iepuri iezuiți.” Cam așa simțeam că simțea autorul. Mult prea diluat și nițel cam criptic. Sigur, nu mi-a cerut nimeni părerea.

Iar jazz-ul a fost drăguț, simpatic, cu miros de pământ românesc într-însul. Iar o duduiță de vârsta noastră +/- 3 avea o voce imposibilă și părea cam figurantă și-n texte. Poate că sunt doar enervat de voce, dar aia nu e o voce la care ajungi întâmplător, aia e o voce pentru care te antrenezi să fii o țoapă. Seara s-a încheiat cu un moment eminescian transformat într-un remix inedit prin tehnica de  uitare a unor strofe.

Și a existat un moment când a recitat un debutant. Debutantul era arhitectul șef al sectorului 4. Mda. Mă bucur că s-a dat ocazia unui autor tânăr și fără posibilități să se facă cunoscut, nu unui îmbuibat rârâit a cărui meserie e să ia șpăgi peste șpăgi ca să transforme parcul Tineretului în vile și care poate să-și cumpere un festival de poezie… Nu, în nici un caz nu a fost ales un asemenea om. Mda.

Acum că a trecut criza de nervi, să trec și la un mic remarcat. Oricum mi se pare că am fost puțin prea negativ până acum. Serios, a meritat noaptea nedormită, fie și din simplul motiv al stării de a fi aproape de oamenii care formează lumea asta. Așadar, Paul Vinicius a fost greu să nu se facă remarcat. Pentru că știe să citească, pentru că știe fabrica atmosferă. O dicție impecabilă … de bețiv, dacă așa și era e genial, dacă juca teatru e genial. Poate „imatur” etc., dar chestia e că omul a mișcat publicul cu un superficial destul de profund. Ceilalți nu ne-au creat seți (sau alt plural) de absolut sau experiențe revelatorii. Deci 1-0 pentru el. Iar jam-sessionurile jazziști-poeți au fost relativ reușite.

Ion Mureșan s-a enervat pe mine. Poezia trăiește și va mai trăi. Un material despre are și TVR-ul. Într-un colț de ecran sunt și eu. Mai apar în colțuri de ecran și când joacă Sportul. Sunt un vedet. Voie bună!

3 răspunsuri la „Moartea poeziei? Noaptea poeziei!

  1. Sunday, May 17, 2009
    vise la pian şi prostituţie poetică de Noaptea Muzeelor
    Şi a fost „Noaptea Muzeelor”. Nu puteam să stau în casă, chiar dacă a doua zi (adică azi) trebuia să muncesc. Alesesem două muzee, cel de Literatură şi George Enescu. Am vrut să merg la „Noapte de poezie şi muzică” şi la un concert de voce şi pian. Mi se părea mie suficient. Nu eram pregătită pentru un tur de forţe prin muzee, dar pianul era de neratat.

    Şi am ajuns la Literatură, undeva în jur de 00.00. În sală, o mână de oameni la masa centrală(poeţi şi intelectuali, am presupus eu), în stânga omul cu jazz-ul iar în restul încăperii zeci de spectatori îngrămădiţi pe scaune sau rezemaţi de pereţi. Când am intrat, lumea râdea. Paul Vinicius recita din poemele scrise cu mare măiestrie de penelu-i dibaci. Despre beţie, despre iubire. Am avut răbdare cam 20 de minute. Mai mult nu am rezistat. Să vă povestesc şi de ce. Domnul Vinicius, pe care nu-l cunosc, nu ştiu cum se poartă în viaţa de zi cu zi, nu i-am citit poeziile, nu-i contest talentul, mi-a dat senzaţia de bătaie de joc. Atmosfera era foarte destinsă. Poate prea destinsă, aş spune, pentru că mi se părea că limba i se încurcă între cuvinte cu fiecare vers citit, că echilibrul îi era niţel subred. Gestica i se plimba într-un balans, un du-te-vino în încercarea de a-şi păstra poziţia de vertical. Poate mă înşel. Poate aşa e el. Dar la o primă impresie nu pot să spun decât că am avut senzaţia că am intrat într-o cârciumă cu intelectuali neînţeleşi de muritori. Muzica a fost peste cuvinte. Jazz-ul a şi fost motivul pentru care am ales Muzeul de Literatură, însă prestaţia domnului Vinicius mi-a alungat dispoziţia de muzică. Momentul în care am hotărât să părăsesc cu dezamăgire muzeul a fost cel în care poetul ne-a anunţat că urmează unul din poemele rejectate în alte părţi ale ţării. Mă întrebam de ce oare. Răspunsul a venit repede. „Pula mea încă nu s-a săturat de viaţă”, acesta este titlul ultimului poem pe care am avut onoarea, nu-i aşa?, să-l aud. O profunzime nemaîntâlnită, un univers care mi-a trimis fiori pe şira spinării….o porcărie. Aşa că, da, cum era de aşteptat, m-am enervat şi am plecat.

  2. O să te cred pe cuvânt că n-ai spus asta la plesneală. Și o să mă umflu în pene. Și o să mai hang out, I guess. Salutări, scuze pentru reacția promptă.

Lasă un răspuns

