Cronică de Animest: Balkanimation

Discleimăr: Anul ăsta sunt voluntar la Animest. Asta înseamnă că am fost rugat ca atâta vreme cât am la gât chestia pe care scrie că sunt voluntar, să mă abțin de la a înjura festivalul sau (ce păcat) pe unguri. Acum, acum, n-o am la gât, dar parcă se subînțelege un pic. Dacă voi avea astfel de înjurături (sau hai, critici) ele vor apărea aici cândva după încheiere. Dar îmi rezerv dreptul să mă iau de orice producții animatronistice care îmi par nașpa.

Sunt și-așa foarte în urmă cu aceste chestii, deci o să încalc cronologia strictă pentru a adopta un timp al trăirii și un timp al întâmplării, cum ar spune criticii literari. Deci, ceva recent: proiecția-calup-concurs de scurtmetraje din Balcani, care a fost pe data de 15 octombrie la Union. Voi puncta, mai pe scurt, pentru că multe din producții erau alambicate, mă depășeau, sau, ce mai … mi s-a făcut somnic. Nu e vina lor cât a mea, că stau la ore ca asta să scriu cronici la Anim’est.

Cudotvorno mlijeko / Wondermilk – Bosnia. Poveste fantastică cu laptele fermecat care curge în valea miraculoasă. A început un pic prea publicitar. Distrugerea lumii idilice prin avânt tehnologic poluant, ceva pe direcția asta. Nedogmatic, doar o lume mică, simplă, feerică. Drăguț. Bosniac, făcut cu televiziunea națională (TVR, privește și ascultă, TVR!)

Fellinicitta – o chestie despre care aș putea spune că încearcă să recreeze atmosfera filmelor lui Fellini și s-o ducă mai departe. Dacă aș avea mai multe cunoștințe despre filmele lui Fellini. Dacă aș avea vreo cunoștință whatsoever. Așa, am rămas la toate rece.

Guliver – o recreere a poveștii lui Guliver, I guess. Ceva ce ați putea numi trailer dacă ați vorbi croată.

How to Deal with Nonsense – un produs al însoritei Românii. În cuvintele autoarei, life is full of nonsense if you really look at it. And children’s stories are usually full of nonsense, but we don’t notice (era un eveniment în engleză, autoarea s-a conformat, nu e de fitze sau ceva)

Mulc – Frača / Kiddo-slingshot – e în Alpii Elvețieni (Sau Poate Sloveni), unde totul e magnific. Narațiune cântată, drăguț. Trailer.

O kos Tetelin / Mr Tetelin – nu rețin nimic, cică e grecesc și are pantaloni.

Once Upon a Many Time – „Un film despre relaţia noastră cu lucrurile, locurile şi oamenii, când trebuie să lăsăm în urmă ceea ce numim acasă…”, de la o animatoare bosniacă stabilită în Canada. Trailer.

September – opera unui bulgar, parte dintr-o serie cu luni.

Tattoo – erm..nu mai știu…

The Lost – Toată viața alergăm după mai mult și mai mult și mai mult, o cursă pe care nu o putem câștiga și pe care o parcurgem mereu singuri, chiar dacă nu ne dăm seama.

În Balcani se fac chestii bune. Sâmbătă la opt seara se anunță câștigătorii (inclusiv la Balkanimation). Fii acolo madăfacăre! Noapte bună!

Lasă un răspuns

